Článek 24: Vzdělávání
Všichni lidé mají stejné právo na vzdělání.
Vzdělání musí být založeno na rovných příležitostech.
Všechny děti mají právo chodit do běžné školy tam, kde bydlí.
Je důležité, aby mohly děti s postižením i bez postižení chodit do stejné školy.
Každý se má rozvíjet v co největší míře.
Na základní a střední škole nikdo za vzdělání neplatí.
Škola nesmí dítě odmítnout jenom proto, že má zdravotní postižení.
Děti s postižením musí dostat pomoc a podporu, kterou potřebují.
Důležité je, aby každé dítě mělo podmínky pro kvalitní vzdělávání.
Pomoc je při vyučování, ale i při komunikaci s ostatními dětmi nebo třeba v družině.
Ve škole při učení pomáhá asistent pedagoga nebo se používají různé pomůcky.
To vše usnadňuje výuku i domluvu mezi učitelem a dětmi nebo dětmi mezi sebou.
Dětem s postižením pomáhá Braillovo písmo, český znakový jazyk nebo obrázky.
Způsoby dorozumívání musí umět učitelé tak, aby se jim dobře s dětmi mluvilo.
Učit by měli i učitelé se zdravotním postižením.
Je důležité vědět, jak se chovat k dětem s postižením a jak je dobře učit.
Úmluva říká, že se to mají všichni učit.
I dospělí lidé s postižením se mohou dále vzdělávat, když chtějí.
Mají mít přístup k vysokým a odborným školám i kurzům.
Zde se připravují na budoucí povolání.
Zkušenosti lidí s postižením se vzděláváním
Zeptali jsme se 7 sebeobhájcůSebeobhájci jsou lidé s potížemi v učení, kteří chtějí sami pomáhat, předávat svoje zkušenosti a stali se spolupracovníky Rytmusu. Pomáhají na různých akcích a projektech a podílí se na chodu organizace. Někdy jde o dobrovolnou činnost, jindy o placenou práci. na následující otázky:
Chodili jste do běžné školy nebo speciální?
- Do speciální školy, nebylo to v místě bydliště, do školy jsem jezdila asi hodinu.
- Na základku 1. až 3. třída. Pak jsem chodil do zvláštní školy, nechtěl jsem se učit rusky.
- Do speciální školy.
- Zvláštní škola, pak odborné učiliště – pokojská a pečovatelka.
- Až do 5. třídy na základku. Tam byla učitelka, která si na mě zasedla. Jakýkoliv úkol jsme udělala, řekla, že je to špatně. Ostatní učitelé byli v pohodě.
Od 5. třídy jsem chodila do speciální školy do Počernic. Tam se věci probíraly pomalu a bylo nás tam méně. Učitelka byla hodnější. Jezdila jsem tam sama. V autobuse jsem se potkávala s kamarády a jeli jsme společně do školy. - Běžná základka. Když chodím do školy, tak je třeba vědět, co mám, nebo nemám za problém.
- Začínala jsem 6. třídu ZŠ, pak se mi stala autonehoda, v důsledku které jsem byla 1 rok v kóma (apatický stav). Po operaci mozku jsem se dostala k hrozně bezvadnému p. učiteli, který shodou okolností i vyučoval mou maminku. Pan učitel se mi individuálně věnoval a během roku se mnou probral 2 ročníky (5. a 6. třídy) pak šel do (zaslouženého) důchodu. Místo něj mi dali novou paní učitelku, která byla na začátku těhotenství, a tudíž se mnou dodělala jen 7. třídu ZvŠ Kouřim. A nakonec mě má maminka dostala do zvláštní školy na 2 roky mezi děti, s kterými jsem školu dodělala.
Co bylo ve škole nejtěžší?
- Přijmout fakt, že jsem hendikepovaná, a že jsem se spolužáky, kteří mají taky hendikep. Přijmout je a neodsuzovat. Když měl někdo hendikep, přišel mi divný. Nevěděla jsem, jak se s ním mám kamarádit a jak s ním mluvit. Chtěla jsem být spolužačka, kamarádka, mělo by nás zajímat něco stejného nebo se obohatit. Každý byl svůj. Chtěla jsem svůj hendikep vyzdvihnout. Vedlo to k tomu, že jsem se nebyla schopná kamarádit nebo se od nich něco naučit. Měla jsem problémy s nimi být. Lidi jsem odsuzovala třeba za to, že neměli stejný hudební styl.
Dneska už lidi neodsuzuji. Poslechnu si názor nebo zkušenost, životní cestu. Už nejsem taková skeptická a nerozčiluje mě fakt, že ostatní mají jiný názor nebo jsou jiní. Naopak. Chci si od nich něco dobrého vzít. Musela jsem se trošku posunout. - Nebylo nic. Byl jsem chytrý, měl jsem knihy ze základky. Taťka po mě chtěl, abych uměl všechno nazpaměť, tak jsem se učil i v noci, a pak chodil pozdě do školy.
- Dělaly mi problém počty a soustředit se.
- Učit se na zkoušku, ale nakonec jsem to dala. Praxe byla v pohodě.
- Když se nám něco nepovedlo (třeba na šití), tak nám říkala učitelka, abychom to předělaly. Jiným lidem to tak neopravovala. Zdálo se mi, že nás hodnotila různě.
- Nebylo to těžké. Měl jsem ve škole asistenta, který mi pomáhal.
- O té zvláštní nemohu nic napsat, protože nevím, jestli bylo těžší učit se, nebo se muset přizpůsobit ostatním, abych mezi ně zapadla. Bylo to s mým hendikepem pro mě velice těžké, jelikož jsem se ocitla z ničeho nic mezi nezvladatelnými dětmi.
Základní škola (ZŠ Kouřim), kam jsem chodila před autonehodou, byla výborná, naučila nás vše nejen poslouchat plnit své věci, rozumět všemu (předháněly jsme se kdo je chytřejší apod.).
A nejtěžší na škole bylo dodržet pravidla a porozumět jim. Já měla 5 škol a každá měla něco jiného.
Co byste ve škole chtěli změnit?
- Aby se spolu děti setkávaly a mluvily o svých problémech. Aby měly možnost si říct, co chtějí a co ne. Aby se mohly učit od sebe. Taky víc školu hrou, která by pomohla se spřátelit. Od roku 1995 to bylo lepší, začala jsem chodit na běžnou základku. Nebylo to tak svázané. Nemusela jsem dělat všechno. Taky jsme mohli něco dělat i dohromady, nebylo to tak upjaté. Lidi mě neodsuzovali. Byla to církevní škola, kde jsme poprvé mluvila s knězem. Mohla jsem si začít hledat cestu ke spolužákům a nemít předsudky. Kněz mi pomohl. Nasměroval mě. Chodila jsem pracovat s hlínou. Začala jsme hrát na flétnu. Měla jsme možnost se rozhodnout, co bude můj obor, co mě může bavit a těšit v životě, co mi pomůže se z hendikepu vymanit. Že se můžu začít bavit s lidmi. Byla tam škola hrou. Začala jsme komunikovat s rodiči. Pak jsme se učila kuchařské a rukodělné práce na odborném učilišti. Vyučila jsme se v kuchařském řemeslu.
- Nic.
- Ne.
- Učitelku na tělocvik. Mně vadila, musela jsme cvičit, i když mi nebylo dobře.
- Aby ředitel s případnými problémovými učiteli promluvil, že se k dětem mají chovat slušně, že by to dítě neměli stresovat. Ne ho hned sprdnout, jak vejde do třídy.
- Aby ve škole nebyly šikany. Občas jsou a záleží na člověku, aby se choval dobře.
- Ideální by bylo pro všechny děti, aby měly možnost se věnovat učivu, tak rychle jak samy potřebují, přičemž by mohly mít svého asistenta, který by jim pomáhal.
Jaké kurzy jste absolvovali v poslední době (3 roky)?
- Poslední 3 roky ne, před tím ano. Na kurz práce s kamerou.
- Kurz počítačů, mám i certifikát. Dál na čištění koženého nábytku a čištění podlah.
- Na angličtinu.
- Na angličtinu, tancování a vaření.
- V Rytmusu jsem absolvovala hodně kurzů. Od úřadu práce jsem měla kurz, jak napsat životopis. Chodila jsem i na kurz pletení košů.
- Hodně kurzů. Třeba na sebeobranu, kde jsem se učil, jak se bránit.
- Kurzy v nejbližší době nemám, ale na základní škole jsem v pondělí měla počítače, v úterý tenis, ve středu nic, ve čtvrtek tenis a v pátek šerm. Jinak jsem 3 roky chodila na lukostřelbu a od té doby pracuji a na kurzy mi už moc nezbyl čas.
Co se vám na kurzech líbilo?
- Ukázalo mi to, že umím i něco, co jsem se nemusela učit – mám pevnou ruku a dokážu dělat statický záběr. Není to máznuté a je to celistvé.
- Dost věcí jsem se naučil, hlavně počítače a internet. Třeba jak se píše text, odstavec a tak.
- Učit se cizí jazyk a že člověk potká na kurzu nové lidi.
- Umím si uvařit sama, umím trochu anglicky. Dál se angličtinu učím sama. Do práce chodí cizinci, tak je anglicky zdravím a dávám jim menu.
- Díky kurzu sebeobhajování jsem si uvědomila, že se člověk může rozhodovat sám, jak chce bydlet, jestli s rodinou nebo samostatně, nebo se spolubydlícím a dělit se o nájem. Na kurzu práv, jsem se naučila základ toho, na co mám právo, na život, na vzdělání, s kým chci bydlet…
- Že jsem se něco nového naučil.
- Uvolnění a uspořádání veškerých myšlenek z celého dne.
Vzdělávání
Všichni mají stejné právo na vzdělání.
Lidé s postižením také.
Státy musí zajistit, aby lidé s postižením mohli chodit do běžné školy
a mohli se vzdělávat celý život.
Všechny děti s postižením by měly mít
možnost chodit do školy s dětmi bez
postižení.
Školy nesmí nikoho odmítnout jenom kvůli
postižení.
Lidé s postižením mají právo na podporu
nebo pomoc při učení, jakou potřebují.
To pomůže, aby si i děti s postižením mohly
spolu hrát a společně se učit.
Pomáhat nebo podporovat má člověk, který
tomu dobře rozumí.
Každý člověk má různá nadání i schopnosti.
Lidé s postižením mají mít možnost ve škole i na vzdělávacích kurzech
rozvíjet své schopnosti i dovednosti.
Lidé s postižením mají právo chodit do běžných škol tam, kde bydlí.
Za základní a střední školu nemusí platit.
Tak to mají i ostatní.
Lidé s postižením mají právo učit se, jak spolu mluvit. Nebo jak se
dorozumět s ostatními.
Mohou se učit používat například: Braillovo písmo, znakovou řeč,
obrázky, posunky a tak dále.
Také učitelé se musí naučit takto se dorozumívat.
Je potřeba, aby učitelé věděli, jak se chovat k lidem s postižením a jak je
učit.
Státy musí zajistit vzdělávání i dospělým lidem s postižením, když chtějí.
Zdroj: Mezinárodní úmluva o právech lidí s postižením (SPMP ČR)
V inkluzivní škole se neoddělují děti s postižením a děti bez postižení. Aby vše fungovalo, používá se různá forma podpory a pomoci (asistent pedagoga, tlumočník, různé pomůcky).
S nasměrováním v konkrétní situaci může pomoci i sociální služba poskytující odborné sociální poradenství. Můžete se obrátit například na Poradnu Quip, kterou poskytuje Rytmus.
Pokud je případ vážný, může se jednat dokonce o diskriminaci.
Takové jednání by měl prošetřit veřejný ochránce práv (ombudsman).
Aby se mohly vzdělávat všechny děti. Aby všichni měli stejná práva.
Aby se nikdo nelišil od druhých, a měl možnost se dostat na podobná učiva. Aby se děti vzájemně mohly vnímat jako jedna skupina. Aby to hlavně pomohlo tomu, aby mezi dětmi nebyly rozdíly a děti měly stejné možnosti nejen k učivu apod. Dříve se děti rozdělovaly do zvláštní a základní školy, které byly často daleko od sebe, takže se děti s postižením a bez postižení nemohly kamarádit a mluvit spolu.
Aby ve školách byly výtahy a toalety pro lidi s postižením.
Mé přání po nehodě (roční kóma) bylo, abych v mé třídě dodělala základní vzdělání.
Ve škole byly jen schody (bez výtahu), má třídní učitelka i třída byly až ve čtvrtém poschodí. Nad dokončením školy ve své třídě jsem tím pádem ani moc nepřemýšlela, protože by to za takových podmínek nebylo reálné.
Nebylo myšleno na podobné případy. A bezbariérové toalety vůbec neexistovaly.
Každý člověk, který neovládá učení, by měl mít možnost požádat o asistenci.
Z vyprávění znám kluka, který se nedokázal soustředit a v hodinách vyrušoval. Až zavolali babičce, která ho měla v opatrovnictví, nic s ním ale nezmohla a tak se škola obrátila na sociální úřad pro děti OSPOD.
Nakonec to vyřešili tak, že mu dali asistentku, která mu pomohla se nejen soustředit a dávat pozor, ale se i začlenit mezi ostatní. A to se podařilo nad očekávání dobře.
Děti s postižením by se měly naučit hrát se zdravými, pak se jim bude i lépe společně chodit do školy a učit.
Děti s postižením, by se měly od počátku učit začleňovat a hrát si se zdravými dětmi, které by je měli brát za sobě rovné. Pak by ve škole měly oporu či někoho, kdo by je ochraňoval a kamarádil se s nimi. Ostatním by ukázal, že to jde.
Znám příběh o jednom klukovi Robertovi s autismem. Který se od malička znával s kamarádem ze sousedství. Nastoupili spolu do stejné základní školy. V páté třídě kamarád přešel na víceleté gymnázium. Robert pokračoval dál na druhý stupeň, kde si lehko našel další kamarády.